חוקי עזר רבים בתחום מודעות ושלטים הינם ארכאיים וככאלה אינם תואמים את רוח הזמן. פועל יוצא של האמור הוא העדר מיצוי כלכלי מבחינת הרשות לצד התנגשויות משפטיות למול מחזיקי השילוט השונים [אם בנושא שיוך/סיווג השלט לצורך חיובו הכספי ואם בהתאמתו למדיניות שילוט ו/או אח']. לאור האמור, מומלץ כי הרשות תבחן את התועלות המהותיות בתיקון חוק עזר קיים או אף החלפתו.
–
שלב א' כתיבה טיוטה עד אישור הרשות
- תיקון או כתיבת חוק עזר חדש שיבוא במקומו של חוק עזר קיים.
- ביצוע תיקונים ו/או תוספות ו/או שינויים בהתאם למשוב יועמ"ש הרשות.
- הכנת נוסח בהתאם להוראות היועמ"ש לאישור מועצת הרשות ועד חתימת ראש הרשות.
- הכנת תחשיב כלכלי בעניינם של תעריפי אגרות השילוט כפי שיפורסמו בחוק העזר לרבות תחזית הכנסות.
- הכנת תחשיב כלכלי בעניינם של תעריפי אגרות השילוט כפי שיפורסמו בחוק העזר, לרבות תחזית הכנסות.
- הכנת דוח תמצית מנהלים הכולל: ניתוח ערים אח', פילוח הכנסות בהתאם לסוגי שלטים, ריכוז ונימוק שינויי נוסח, השפעות כלכליות בגין שינויי תעריפים ועוד.
–
שלב ב' הגשת למשרד הפנים ועד פרסומו של החוק ברשומות
- ממועד אישור חוק העזר על ידי ראש הרשות ועד אישורו במשרד הפנים נבצע בהתאם להנחיות הרשות את ההשלמות/התיקונים/השינויים שיידרשו.
- העברת התחשיב לחברת ג'יגה ולביקורת המנהל לתקצוב ופיתוח ברשויות המקומיות ובמועצות במשרד הפנים.
- מעקב צמוד אחר משרד הפנים נשוא חוק העזר בהתאם להנחיות ודרישות הרשות.
- תיקון ו/או השלמה ככל שיידרש עי משרד הפנים או כל משרד ממשלתי אחר
- ליווי הרשות עד קבלת אישור משרד הפנים ופרסום ברשומות
–
השירות המשפטי הכרוך בכתיבת חוק עזר מבוצע ע"י שותף המשרד, עורך הדין גיא קרת
–
המסגרת הנורמטיבית לתיקון תעריפי חוק העזר
על פי הנחיות משרד הפנים לעניין חוקי עזר (חוזר מנכ״ל 3/2006 ), על העירייה לבחון בכל המש שנים את תעריפי האגרות וההיטלים בחוקי העזר שלה.
סעיף 5 לחוזר מנכ׳׳ל 03/2006 שכותרתו ״הנחיות לעניין חוקי עזר״ קובע כדלקמן: "חוקי עזר רבים של הרשויות המקומיות, שמכוחם גובות הרשויות אגרות והיטלים, הותקנו לפני שנים רבות, ( 10-30 שנה), בלא שהרשויות בחנו מחדש את גובה התעריפים בגין השירותים (למעט עדכון בגין הצמדה למדד) בשל ריבת חוק ישנים מאוד שתעריפיהם מתעדכנים על פי הצמדה למדד בלבד, בלא שייבדקו תעריפי האגרות וההיטלים מול התפתחויות כלכליות המשפיעות על עלות השירות הניתן ומול גורמים כלכליים נוספים, עלולים התעריפים שייגבו שלא לשקף את ההתפתחויות הכלכליות שהתרחשו. הצמדת תעריפי האגרות וההיטלים למדד, ראוי שתעשה בד בבד עם בדיקת תקופתית של התעריפים והשוואתם לשינויים בעלויות השידות שניתן ולהשפעות כלכליות במשק לאורן התקופה. לפיכך הננו להנחות את הרשויות המקומות כי עליהן לבדוק ולעדכן את תעריפי האגרות וההיטלים בתום חמש שנים לכל היותר מאז העדכון האחרון, ובמידת הצורן- לעדכנם ולתקנם על ידי הגשת תיקון לחוק העזר".